Magikere tjener 40.000 i timen
BY Christian Wedoy IN Lord Christian, Showbiz, Uncategorized On December 4, 2015
Tjener magikere virkelig 40.000 i timen?
Noen magikere tjener mye mer enn det. Men det var ikke bakgrunn for denne artikkelen.
Det spørsmålet kom basert på en “logisk” tenkning gjort av en full gjest på et arrangement jeg underholdt på i høst. Han hadde fått greie på at jeg hadde fått betalt 20.000 for 3×10 minutter show med illusjoner på firmafesten.
Jeg kan godt skjønne hvorfor han tenker det er dyrt.
Så hvorfor er det så dyrt? Og er det egentlig dyrt?
Jeg gjør 30 minutter på scenen, og det er det han fikk med seg. Og det kan vel knapt kalles jobb når jeg står på scenen og underholder. Det er jeg helt enig i, for meg er det gøy og ikke jobb å stå på scenen.
Så hva er det som forsvarer at jeg kan ta meg så godt betalt.
Her kommer svaret fra start til slutt.
Så hvorfor er det så dyrt å booke magikere?
Det som koster er ikke de 30 minuttene jeg står på scenen, det som koster er:
1. Øving
2. Det utstyret jeg bruker når jeg er på scenen
3. Klargjøring av showet
4. Lønne assistenter og management
5. Markedsføring
Se hva en tryllekunstner egentlig tjener
1. Øving
Å lage et 30 minutters sceneshow krever mye.
Først må du finne nok triks og effekter til å fylle en halvtime, så må du øve utallige timer for å få til hvert triks. Og nye utallige timer for å få til en egen presentasjon på triksene. (Her er det mange “store” norske illusjonister som tar en snarvei, og bare kopierer aktene til kjente magikere som David Copperfield osv. uten at vi trenger nevne navn..) Da har vi heller ikke tatt med de utallige timene på scenen framfor publikum som har gjort meg til den artisten jeg er.
2. Utstyret jeg bruker på scenen
Det mange ikke tenker på er alt utstyret vi bruker på scenen, og ikke bare det utstyret du ser som må se nytt og fresht ut. Men også alt det “usynlige” utstyret som gjør at vi kan få til det umulige. Det er jo ikke ekte magi vi driver med, men tilsynelatende magi. Og derfor er det ofte mye dyrt utstyr som aldri vises.
I showet fra starten av artikkelen var det ca 80.000,- kroner i utstyr på scenen. Dette er utstyr som blir slitt og må byttes ut over tid. I tillegg så er det ca. 500,- i kostnader på ting som må byttes ut etter hvert show.
3. Klargjøring av showet
Så akkurat den dagen jeg skal gjøre showet, da tjener jobber jeg bare 30 minutter?
Feil.
Jeg må se over alle illusjonene og triksene, og pakke de inn bilen. Dette tar ca to timer.
Så må jeg kjøre til stedet jeg skal gjøre jobben. Selv om jeg bor i Trondheim så betyr ikke det at jeg bare gjør jobber som tryllekunstner i Trondheim. Over halvparten av de jobbene jeg gjør er i Oslo og andre steder i landet. Det betyr at jeg noen ganger må kjøre 12 timer eller mer hver vei for å komme på jobb.
Jeg har kilometergodtgjørelse, men ingen timelønn når jeg kjører til og fra jobb.
Når jeg kommer dit jeg skal ha show så må jeg pakke ut av bilen, rigge showet, sette lys og gjøre lydprøver, noen av showene krever også en generalprøve så de som styrer lyd og lys vet hva som skal skje når.
Dette tar fra 1-5 timer. Da er man klar til å gjøre show, men man må selvfølgelig regne med litt forsinkelse i programmet, det er alltid forsinkelse i programmet på større arrangement. Det betyr at de 30 minuttene jeg skal gjøre fordelt over 2 timer gjerne blir fordelt over 3 timer.
Etter showet må jeg pakke sammen utstyret og få det inn i bilen. Dette helst etter at publikum er ferdig med festen. Så når jeg var ferdig på jobb klokken 22 må jeg vente til klokken 23:30 før jeg får komme inn og hente utstyret.
Til slutt så kjører jeg hjem hvis vi ikke må overnatte, og bruker 1 time på å pakke ut av bilen og se over utstyret.
Så hvis vi regner på det.
2 timer til å gjøre klart og pakke bilen
3 timer i snitt på kjøring til jobben
2 timer i snitt på å gjøre klart show
30 min trylling på scenen
3 timer venting
1 time på å pakke sammen
3 timer kjøring hjem
1 time til rydde på plass utstyret
Altså 15 og en halv time per jobb i snitt. +eventuell overnatting
4. Lønne assistenter og management
På mine show har jeg alltid med meg en eller flere trylleassistenter, med mindre annet er avtalt på forhånd.
Disse skal selvfølgelig lønnes med en prosentandel av honoraret, det samme med bookingbyrå eller management. Her forsvinner gjerne 20-30% av bookinghonoraret.
Se Lord Christian øver til stuntet det tok 200 timer å forberede.
5. Promo og markedsføring.
Som underholdningsartist så er man veldig glad i oppmerksomhet, man må være det. For det hjelper ikke hvor bra show du har og hvor flink du er på scenen hvis ingen vet hvem du er. Derfor bruker vi annonser på Facebook, Google, Youtube, aviser osv… så folk skal finne nettsiden vår. Den må selvfølgelig se proff ut så vi har betalt en web-designer for å lage den, men det hjelper ikke å ha en bra nettside hvis du ikke har bra bilder. Derfor betaler vi profesjonelle fotografer for å ta bra bilder av oss og grafiske designere til å redigere de så vi ser kule ut på de.
I tillegg til dette så gjør jeg og enkelte andre magikere pressestunt, dette koster en del og tar veldig mye tid å forberede. Det stuntet jeg har brukt mest tid på tok over 200 timer med øving.
Når alt dette er sagt så er jeg veldig glad jobben min som tryllekunstner, og ville ikke byttet den mot noe annet.
Selv om jeg ikke tjener 40.000,- i timen.
Ps. Nei, jeg kan ikke komme og gjøre et halvt show til halv pris. Men du kan garantert booke en dårligere tryllekunstner med et dårligere show til under halv pris. På samme måte som du ikke kan kjøpe en halv bil til halv pris. Men du kan velge om du vil ha en gammel Lada eller en ny Rolls Royce
9 years ago / Comments Off on Magikere tjener 40.000 i timen
Comments are closed here.